Chatbot pystyy vastaamaan suureen osaan kysymyksistä, joihin asiakaspalvelijat yleensä vastaavat. Sitä nimitetäänkin usein virtuaaliseksi asiakaspalvelijaksi. Chatbot voi avustaa melko perinteisesti myös suuressa osassa rekrytointiprosessin vaiheissa, mutta sitä on mahdollista hyödyntää myös kiinnostavilla, uudenlaisilla ja uniikeilla tavoilla.
Kun mietitään uudenlaisia näkökulmia chatbotin hyödyntämiseen, voidaan chatbotin avulla järjestää esimerkiksi automatisoituja haastatteluja. Näiden automaattisten haastattelujen tulosten perustella on mahdollista tehdä esikarsintaa, jolloin rekrytoijan työkuorma vähenee sekä rekrytointiprosessi itsessään nopeutuu ja helpottuu. Chatbot voi myös kerätä koko rekrytointiprosessista analytiikkaa, jolloin pullonkaulojen tunnistaminen helpottuu ja näin ollen voidaan tehostaa myös rekrytointiprosessia. Myös työkulttuuriin soveltuvuutta voidaan arvioida chatbotin tuella. Chatbot voi esimerkiksi esittää osaajille tiettyjä kysymyksiä, jotka liittyvät yrityksen arvoihin ja työkulttuuriin. Tässä blogissani keskityn kuitenkin jatkossa käsittelemään, kuinka chatbotin avulla on mahdollista hyödyntää rekrytoinnissa erilaisia tehtäviä työnhakijoiden osaamisen arvioinnin tueksi.
Usein työnhakijoiden pätevyyttä arvioidaan ansioluetteloiden ja työhakemusten tuella. Tällainen perinteinen lähestymistapa toimii toki monessa tapauksessa, mutta on hyvä miettiä välillä myös aivan uusia mahdollisuuksia. Chatbotin avulla on esimerkiksi mahdollista luoda erilaisia tehtäviä ja kyseiseen työtehtävään liittyviä skenaariota. Näiden chatbotin esittämien tehtävien ja kysymysten tulosten tuella, on mahdollista arvioida hakijoiden ongelmaratkaisukykyä, kykyä soveltaa tietoa käytännössä ja muutoinkin osoittaa kyseiseen tehtävään tarvittavaa osaamista. Näin hakijat voivatkin havainnollistaa osaamistaan käytännössä.
Tällainen uniikki näkökulma rekrytointiin chatbotin avulla voi avustaa osaamisen tarkemmassa ja tehokkaammassa arvioinnissa, jolloin tuloksena voi olla aiempaa paremmat rekrytointipäätökset sekä organisaatioon hyvin soveltuvat työntekijät. Mielikuvitus on vain siis rajana, millä tavoin chatbotia voidaan työelämässä hyödyntää. On tärkeää kuitenkin pitää mielessä, että chatbot ei voi korvata kokonaan rekrytointiprosessia. Chatbotin on mahdollista toimia toki hyvin tärkeänä työkaluna ja tukena rekrytointipäätöksissä. Chatbotin sekä tehtäväperusteisen rekrytoinnin avulla on mahdollista saada objektiivista tietoa ja tarkastella hakijoiden kykyjä sekä osaamisentasoa. Niiden avulla rekrytointiprosessien tehokkuus voi siis kasvaa.
Sen jälkeen kun haastatteluprosessi on saatu päätökseen, on hyvä arvioida sitä, kuinka tämä tapa on yrityksessä toiminut ja miten sitä mahdollisesti tulee jatkossa muokata. Digipoolilta saat apua ja vinkkejä sujuvan rekrytointiprosessin hyödyntämiseen. Ota siis meihin yhteyttä!