+358 10 299 6030 digipool@digipool.fi

Työnhakijan ihannetilanne varmasti on, että työnantajat kilpailevat, kuka hänet palvelukseensa saa. Näin voi todellisessakin elämässä käydä, mutta ainakaan pidemmäksi aikaa ei kannata jäädä onneaan odottelemaan. Työnhaussa kannattaa ottaa aktiivinen rooli. Silloin lopputulema voi hyvinkin olla, että pääsee valitsemaan useista eri vaihtoehdoista.  

Ensinnä kannattaa tiedostaa, että suurin osa työpaikoista täytetään ilman avointa hakua. Piilotyöpaikan – tai tarvetyöpaikan, kumpaa nimitystä käytetäänkin – metsästyksessä kannattaa olla suunnitelmallinen ja järjestelmällinen. Kannattaa tehdä muistiinpanoja, johon löytyy soveltuvia työkaluja, kuten excel. Merkitse itsellesi muistiin, kenen kanssa olet puhunut ja mitä olet sopinut.  

Aktiivinen rooli työnhaussa tarkoittaa, että ei myöskään unohdeta tarkkailla avoimeksi tulevia työpaikkoja. On tiedostettava, että siitä, kun osaajatarve havaitaan siihen, kun esimerkiksi erilaisista osasista saadaan koottua tehtäväkuva ja laadittua työpaikkailmoitus tai suorahakutoimeksianto -rekrytointiluvasta puhumattakaan – voi kestää kuukausia. Yrityksessä, jossa on avoimia työpaikkoja, on siis koko ajan myös piileviä mahdollisuuksia. Lähtökohtaisesti jokaisessa yrityksessä on osaajatarvetta, joka ei ole vielä jalostunut työpaikaksi. Joskus tarvetta ei edes tiedosteta vaan se saattaa herätä, kun joku ehdottaa itseään ratkaisuksi ongelmaan, jota ei välttämättä olla edes havaittu.   

Mieti kunkin yrityksen kohdalla, kuka piilevistä mahdollisuuksista oikeasti tietää. Kuka tahansa yrityksessä ei niistä tiedä. Mieti, kenen kanssa kannattaa keskustelu käynnistää – kuka tekee päätökset.  

Kun käynnistät aktiivisen työnhaun, kannattaa kuunnella verkostosi signaaleja, lukea lehtiä, seurata sosiaalista mediaa, pitää yhteyttä entisiin kollegoihin ja entisiin esimiehiin, aiempiin asiakkaisiin ja koko kontaktiverkostoon. On tärkeää, että verkostollasi on tiedossa sinun hakevan työtä, sillä muuten kukaan ei osaa tarjota apua. LinkedIniin kannattaa laittaa näkyville “looking for” -status, jos edellinen työsuhde on jo päättynyt. Työnhakua ei kannata piilotella missään verkostossa olipa se sitten vanhempainyhdistys tai urheiluseura.  

Kun haluat aloittaa piilotyöpaikkojen metsästyksen, kannattaa ensin määrittää uratavoite. Helpointa onkin edetä, kun löytyy yksi selkeä tavoite, vaikka ’myyntijohtaja teknologiayrityksessä’. Jos vaihtoehtoja on useita, esim. myyntijohtaja, controller, konsultti, coach, voi lähteä tutkimaan mahdollisuuksia usealta eri linjalta. Jos et pysty määrittämään uratavoitetta, palaa tähän ruutuun vasta kun olet sen määrittänyt. Keskustele uravalmentajan kanssa – myös allekirjoittanut on käytettävissäsi.  

Jos olet saanut uratavoitteesi määritettyä, kysy itseltäsi – ja vaikka puolisoltasi – onko se realistinen. Mikäli niin, ryhdy listaamaan toimialoja tai vielä parempaa, yrityksiä, jotka kiinnostavat ja jotka tunnet jotakin kautta. Tee listausta kunkin urasuuntavaihtoehdon alle. Esimerkiksi missä yrityksissä toimisit myyntijohtajana, missä controllerina jne.  

Seuraavaksi listaa kunkin yrityksen alle tuntemiesi päättäjien nimet. Lisäksi listaa näiden yritysten alle niiden tuntemiesi henkilöiden nimet, jotka eivät ole päättävässä asemassa. Heiltä voit tarvittaessa kysyä kenen kanssa kannattaa keskustella. Hae lisäksi yhteyshenkilöiden nimiä LinkedInistä ja yrityksen nettisivuilta. Luontevin yhteyshenkilö on se, joka todennäköisimmin olisi tuleva esimiehesi. Älä arastele pk-yritysten osalta ottaa yhteyttä suoraan toimitusjohtajaan. 

Nyt tarvitset vielä lisää taustatietoa yrityksestä. Voi olla, että tunnet yrityksen jo valmiiksi, mutta googlaa yrityksen mainetta ja uutisia (esim. hakusanalla ’yritysnimi kokemuksia’ jne.) ja luonnollisestikin tutkit tarkoin yrityksen nettisivut. Julkisista lähteistä kuten asiakastieto.fi ja finder.fi löydät ilmaiseksi yrityksen taloustietoja, hallituksen jäsenet sekä mahdollisia muita yrityksen päättäjien tietoja. Myös omistussuhteet saattavat olla pääteltävissä mm. näiden tietojen perusteella. Tutki keitä ovat kohdeyrityksesi kilpailijat, mitkä ovat kyseisen toimialan yleiset näkymät, mikä on yrityskulttuuri. Kysele verkostostasi näkemyksiä ja kokemuksia yrityksestä. Tämän kaiken tarkoituksena on valmistaa sinut keskustelemaan asiantuntevasti kyseisen yrityksen kanssa. Ole valmis yllättämään tiedon määrällä, sillä se vakuuttaa ja antaa signaalin, että olet aidosti kiinnostunut.  

Seuraavaksi tutki keitä sinua kiinnostavassa yrityksessä on töissä. Tähän paras työkalu on LinkedIn. Minkälainen koulutus-/kokemustausta, keski-ikä, työhistoria, osaamisprofiili, työsuhteiden pituus tässä yrityksessä – vaihtuvuus, henkilöstömäärän yleinen kehitys sekä henkilöstömäärä siinä funktiossa, johon pyrit. Mieti mitä osaamista yritykseltä puuttuu ja mitä sinä toisit sinne mukanasi.  

Vielä ennen kuin kontaktoit, laadi myyntipuhe itsestäsi eli ns. hissipuhe. Olisi hyvä, jos sinulla olisi lyhyt sekä pitkä versio ja että olisit valmistautunut erilaisissa tilanteissa esittämään erilaisia variaatioita. Mieti myös, miten ketäkin kohdehenkilöä puhuttelet, mikä heihin parhaiten vetoaa.  

Yhteydenotto tapahtuu luontevimmin sinulle ominaisella tavalla. Jos olet myynnillinen henkilö, lähtökohtaisesti teet vaikutuksen soittamalla. Jos olet tutkija, viestinnän asiantuntija tai vaikka sosiaalisen median osaaja, voi luonteva tapa olla sähköposti. Mieti miten ja millä keinoin kukin kohdehenkilö voisi olla parhaiten tavoitettavissa. Mieti ketä voisit tavoitella esimerkiksi LinkedIn -viestillä.  

Yhteydenoton tavoitteena on herättää mielenkiinto, jotta saisit mahdollisuuden kertoa enemmän. Puhelun tai sähköpostin tulisi alkaa niin, että toinen osapuoli kiinnostuisi kuuntelemaan/lukemaan mitä sinulla on sydämelläsi. Kun saat luvan jatkaa, älä häkelly, vaan käytä tilaisuus hyväksesi. Mitä konkreettisempi ehdotus sinulla yhteydenotossasi on, sitä suurempi mahdollisuus on, ettei keskustelu pääty fraasinomaisesti ”Tarkkaile avoimia työpaikkojamme.” tai ”Lähetä avoin hakemus”. Ovi saattaa avautua vaikka ehdotuksella määräaikaisuudesta tai konsulttisopimuksella työskentelystä. Muista, että lopputulema saattaa olla jokin muu toimenkuva kuin se mistä ehdotuksen teit. Innokkuus ja aito kiinnostus halutaan kyllä palkita. Työnantajan pahin painajainen on tilanne, jossa ei löydy ketään ammattitaitoista, joka haluaisi tulla töihin. Viisas esimies on kiinnostunut kuulemaan, jos jollakin on hyvä ehdotus yrityksen/tiimin työn tehostamiseksi.  

Edellisten lisäksi verkostoidu mahdollisuuksien muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa. Heiltä voit saada tärkeitä vinkkejä yrityksistä ja niiden yhteyshenkilöistä. Jos mahdollista verkostoidu yrityspäättäjien kanssa sekä erilaisten rekrytointitoimijoiden kanssa. Laita LinkedIn -profiilisi ajan tasalle.  

Kun olet tehokas ja aktiivinen sekä toimit edellä esitellyllä tavalla, piilotyöpaikkakin voi löytää sinut. Nyt aktiivisesti liikkeelle, jos työnhaku on sinulle ajankohtaista. Voit kysyä minulta neuvoa.  

Yllä oleva on allekirjoittaneen omiin työnhakijoiden tukemiseen liittyviin kokemuksiin perustuvaa tietoa edellisten yli kymmenen vuoden ajalta. Uskon, että monella muulla on samantapaisia ajatuksia, mutta voit vapaasti olla kanssani myös eri mieltä. Keskustelen mielelläni työnhausta ja rekrytoinnista.  Kirjoitus on alun perin julkaistu 27.5.2020 allekirjoittaneen LinkedIn -profiilin ’Articles’ -osiossa. (käy mielellään kommentoimassa).