+358 10 299 6030 digipool@digipool.fi

Työnhaku on nykyisin erittäin kilpailtua ja hakijamäärät yhteen työpaikkaan voivat olla todella suuria. Vahva brändi onkin nykyisen eräs seikka, joka voi auttaa sinua erottumaan joukosta. Yksilön kannattaakin suorastaan unohtaa perinteiset työnhaun keinot ja keskittyä muun muassa vahvan henkilöbrändin rakentamiseen. Vahva brändi voikin olla salainen aseesi, jolla erotut työnhakumarkkinoilla.   

Ennen kuin voidaan lähteä rakentamaan vahvaa brändiä, on olennaista, että tunnet itsesi hyvin ja siten osaat arvioida, mitkä ovat vahvuutesi, intohimosi sekä arvosi. Kun nämä asiat ovat selvillä, on helpompaa lähteä rakentamaan vahvaa brändiä työnhakua varten. Tältä pohjalta voit erottautua massasta ainutlaatuisena osaajana. Erottautuakseen vahvaa brändiä luodessa sinun kannattaa kiinnittää huomiota myös persoonallisuuttasi tukevan visuaalisuuden hyödyntämiseen. Vahvaa, erottuvaa brändiä luodessasi ei kannata pelätä heikkouksiesi näkymistä. Useat työnantajat arvostavat aitoutta sekä yksilön kykyä oppia virheistään. Se luo luottamusta ja antaa osaajasta haasteita kaihtamattoman kuvan.   

Vahvaa brändiä rakentaessasi kannattaa kiinnittää erityistä huomiota somepresenssiin. Sosiaaliseen mediaan ei kannata suhtautua vain paikkana, jossa julkaistaan hienoja kuvia, vaan sinun kannattaa olla aktiivinen alustoilla, jotka liittyvät alaasi. Sosiaalinen media antaa hyvän pohjan tuoda esille asiantuntemuksesi ja keinon verkostoitua. Verkossa kannattaakin laatia blogipostauksia sekä muita tekstejä, joilla voit osoittaa tietämyksesi alasta sekä havainnollistaa asiantuntemustasi. Erilaisten relevanttien tekstien laatiminen ei osoita vain asiantuntemusta, vaan sillä lisäät helposti myös näkyvyyttäsi verkossa.   

Vahvan somepresenssin lisäksi on olennaista tuoda asiantuntemusta esille myös esimerkiksi erilaisiin verkostoitumistilaisuuksiin osallistumalla. Ammatillisten verkostojen vakauttaminen voi auttaa sinua paljonkin etenemään urallasi. Vahvistaaksesi työnhakubrändiä, kannattaa sinun kerätä suosituksia aiemmilta työnantajiltasi, kollegoiltasi sekä mahdollisilta yhteistyökumppaneilta. Tällaiset suositukset vahvistavat brändiäsi ja lisäävät työnantajien luottamusta. Vahvan henkilöbrändin kannalta on myös tärkeää olla positiivinen, innostunut ja pitää itsestäsi huolta. Kannattaa ottaa aikaa itsensä kehittämiseen ja uusien taitojen hankkimiseen. Tämä osoittaa, että haluat oppia uutta jatkuvasti.   

Vahvan brändin rakentamisen kannalta keskeistä on ammattitaidon jatkuva kehitys ja päivittäminen. Kannattaa säännöllisesti osallistua esimerkiksi alasi kannalta olennaisiin koulutuksiin ja siten osoittaa sitoutuneisuutesi osaamisesi jatkuvaa parantamiseen ja päivittämiseen. On tärkeää seurata aktiivisesti ja analysoida brändisi kehittymistä sekä pyrkiä kiteyttämään sitä. Kannattaa pyytää palautetta verkostoltasi ja aktiivisesti muutoinkin seurata, mikä toimii parhaiten ja mikä puolestaan tarvitsee päivittämistä.   

Vahvaa henkilöbrändiä rakentaessasi on tärkeää olla aito ja rehellinen. Henkilöbrändin tulee olla ainutlaatuinen ja heijastaa todellista minääsi. Työnhakua tehostaaksesi on olennaista pitää mielessä, ettei henkilöbrändisi ole suinkaan staattinen. Se muuttuu ja kehittyy kokemustesi kanssa.  Keskustellemme mielellämme, mikäli jokin vahvan brändin rakentamiseen tai jokin muu työnhakuun liittyvä asia askarruttaa mieltä, ota yhteyttä!