+358 10 299 6030 digipool@digipool.fi

Tehokas ajanhallinta on tärkeää. Sivusin aihetta eräässä blogissani, mutta koska tämä teema on erityisen merkittävä, koin tarpeelliseksi kirjoittaa siitä vielä erikseen. Työnhaussakin kannattaa pitää mielessä ajanhallinnan tehokkuus, koska se voi hyvinkin auttaa vähentämään stressiä ja parantamaan tuloksia.     

Työnhaussa -kuten muuallakin elämässä – tehokas ajanhallinta lähtee liikkeelle suunnitelmallisuudesta. Olennaista on asettaa konkreettiset, saavutettavat tavoitteet ja luoda selkeä aikataulu. Selkeät tavoitteet asettamalla ja työnhaun aikatauluttamalla on melko helppoa hajauttaa työnhaku pienempiin osiin. Kannattaakin laatia selkeä toimintasuunnitelma, jossa on konkreettisesti mietittyinä aikatalutukset työnhaulle, verkostoitumiselle, ansioluettelon päivittämiselle ja työhakemusten laatimiselle. Aika harva tätä tekee, mutta tässä vaiheessa kannattaisi myös määritellä kohderyhmiä, joita on ajatuksena lähestyä. Digipoolin blogeista löytyy, esimerkiksi, näistä kaikista aihealueista kattavasti tietoa, joten kannattaa käydä tutustumassa blogeihimme ja toki Digipoolin sivuihin muutenkin!     

Tärkeää tehokkaassa ajanhallinnassa on tehtävien priorisointi. Kannattaa järjestellä mietityt tehtävät tärkeysjärjestykseen. Kun käsittelet tehtävät systemaattisesti ja tärkeysjärjestyksessä, varmistut siitä, että olennaiset asiat tulevat hoidettua. Kun aikataulusi mukaisesti on tarkoitus keskittyä työnhakuun, kannattaa välttää sellaisia paljon aikaa vieviä tehtäviä, jotka eivät työnhaun kannalta ole lainkaan olennaisia. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että joustavuus sitä on. Työmarkkinat ja sen vaatimukset päivittyvät jatkuvasti, joten jokaisen tulee olla valmis muuttuviin tilanteisiin. Älä kuitenkaan unohda hyvinvoinnistasi huolehtimista! Pienien taukojen pitäminen voi parantaa tuottavuuttasi ja ne voivat auttaa myös motivaation ylläpitämisessä. Fyysinen aktiivisuus voi myös auttaa pitämään mielen virkeänä. Kirjoitin erillisen tekstin hyvinvoinnista työnhaun ohella, joten ei tässä siitä aiheesta sen enempää.     

Kun pohditaan tehokasta ajanhallintaa, kannattaa varata aikaa myös verkostoitumiselle. On hyödyllistä kasvattaa oman alasi ammattilaisten verkostoa. Voi olla hyvä idea esimerkiksi asettaa tavoitteita uusien kontaktien hankkimiseen ja osallistua tiettyyn määrään tapahtumia tietyssä ajassa. Tärkeää tässäkin tapauksessa on seurata saavutuksiasi jatkuvasti ja arvioida, mitkä asiat toimivat, mitkä eivät. Pohdi siis, onko työnhakuprosessiasi tarve parantaa tai muokata jollain tavoin. Muista siis säännöllisesti tarkistaa, että ansioluettelosi ja muut työnhakudokumenttisi ovat ajan tasalla.     

Jokaisen tulee miettiä, millainen ajanhallinta itselle soveltuu. Edellä on vain esimerkkejä tavoista, joita voi halutessaan kokeilla. Meitä kiinnostaisi kovasti kuulla, miten tehokas ajanhallinta onnistuu kunkin työnhaussa. Ota siis yhteyttä! Yhteyttä kannattaa toki ottaa myös silloin, mikäli aiheesta herää jotain kysymyksiä tai haluat muuten vain jutella työhakuun liittyvistä asioista!